tirsdag 23. november 2010

Erotikk i undervisningen

"Til de fikk ordnet seg, satte brudgommen seg på høysetet, tok ut karen sin og la den tvers over stuen. Så bad han dem sette seg og brukte den til langbenk - det ble sete til tolv.
   Mens de satt i godt lag med snakk og øldrikk, kom bruden inn. Og stellet henens var så stort at fire karer måtte bære det fremfor henne i et bakstetraug.
   Da brudgommen fikk se de kom med dette, så spratt karen hans i været så de tolv falt av. Noen knekket nakken mot takbjelkene, noen falt ned og slo seg i hjel mot bord og benker, somme stod seg, men de fleste fikk men og skade.
  Så ble der likferd i stedet for bryllup på Velkje."

Jeg har begynt å forstå hvordan jeg skal få studentene til å le. Jeg leser erotiske eventyr - og forklarer dem. Like muntert var det ikke da jeg presenterte "Reveenka", ei heller slår innvandringspolitikk latterdørene opp. Men det ble god stemning da jeg lot Rune Rudberg slippe til med "Ut mot havet" fra "Allsang på Grensen". Ikke rart, han er jo nesten et erotisk eventyr i seg selv - hvis smak og behag ikke tas i betraktning.

I helga lukket Ingrid og Ingvild opp latterdøra mi, og jo mer vin vi drakk - jo mer fikk Ingrid gleden av å hete Ingvild og Ingvild gleden av å hete Ingrid. Et deilig sammensurium på 140 cm. For luftmadrassen sviktet oss. Den er nok klar for søpla. Bra vi har egen plastsøppel her, den såkalte gelber Sack, som slenges ut i gata mandag kveld.

Nå skal jeg lære nybegynnerne mine - som merkelig nok er mye mer verbale enn de viderekommende studentene - preteritum. å være - er - VAR, å spise - spiser - SPISTE, å leke - leker - LEKTE. Og sånn går dagene her. Jeg liker dem, men lengter hjem. Til eventyrlig erotikk, lørdagskaffe med Gina og Mammas makaronistuing. For å nevne noe.

Ingvild og Ingrid tok turen til det som under togtruen fra Berlin sto for dem som verdens ende. Vidunderlig var det, med piker, vin og fjas to dager til ende. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar